Huomaathan, että

•  viereiset ohjeet ovat suuntaa antavia ja tarkoitettu arvostelun kirjoittamisen tueksi

•  ohjeita ei tarvitse noudattaa orjallisesti ja myös muita näkökulmia on suotavaa tuoda esille

•  oppikirjat ja -materiaalit ovat aina erilaisia, jolloin arvostelussa voi olla mielekästä painottaa joitakin ohjeissa mainittuja seikkoja ja jättää toiset vähemmälle käsittelylle.

Ohjeet oppikirja-arvostelun kirjoittamiseen


Oppikirja-arvostelun enimmäispituus on 8500 merkkiä. Merkkimääristä voidaan joskus perustellusti joustaa, mutta siitä pitää sopia aina ensin toimituksen kanssa. Arvostelussa voi avata seuraavanlaisia asioita:
 

1 Kirjan perustiedot

  • Nimi, tekijät, kustantaja, julkaisuvuosi
  • Onko kyseessä yleisoppikirja vai esimerkiksi jotakin tiettyä kielitaidon osa-aluetta harjoittava materiaali?
  • Kenelle suunnattu / kenelle soveltuu? Mille kielitaidon tasolle?
  • Mitä lisämateriaalia (äänite, opettajan opas, verkkomateriaali, arviointimateriaali yms.) oppikirjaan liittyy? Miten ne täydentävät kirjaa?
     

2 Kirjan aihepiirit ja kielenoppimisen konteksti

  • Millaisia aihepiirejä ja teemoja kirjassa käsitellään? Miten mielekkäitä ne ovat kirjan kohderyhmän kannalta?
  • Miten kirja esittelee Suomea ja suomalaista kulttuuria?
     

3 Millaisen kielitaitokäsityksen varaan kirja/materiaali nojaa?

  • Miten kielitaidon eri osa-alueet näkyvät/jäsentyvät materiaalissa? Korostuuko jokin osa-alue?  jääkö jokin vähemmälle huomiolle?
  • Miten kielitaidon tasot näkyvät kirjassa?
  • Nojaako kirja formalistiseen / funktionaaliseen / johonkin muuhun kielenopetusperinteeseen?
  • Millaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä/tekstilajeja kirjassa on? Mikä on kirjan suhde autenttisiin teksteihin?
  • Miten kielen luonnollinen variaatio (esim. rekisterit, puhekieli) esitetään kirjassa? Miten tehdyt ratkaisut toimivat?
     

4 Oppimisen ohjaaminen ja tukeminen

  • Miten kirja ohjaa oppijaa erilaisten oppimisstrategioiden kehittämisessä ja käyttämisessä?
  • Miten kirja ohjaa itsearviointiin ja kielitaidon itsenäiseen kehittämiseen?
  • Tukeeko kirja opettajaa oppimisen ja kielitaidon arvioinnissa?
  • Millaisia harjoituksia/tehtäviä/ laajempia projekteja kirjassa on? Millaista opiskelua/oppimista ne tukevat?
  • Miten kirjan graafinen ilme (kuvat, taulukot jne.) tukevat oppimista?
     

5 Oppikirja osana opetusta

  • Miten oppikirja toimii osana koko opetuskokonaisuutta?
  • Onko opettajan helppo täydentää kirjaa omilla materiaaleilla? Millaista lisämateriaalia tarvitaan vai tarvitaanko sitä?
  • Miten kirjan mahdolliset lisämateriaalit tukevat opettajan työtä?
     

6 Kirja osana luonnollista kielenkäyttöä ja yhteiskunnassa toimimista

  • Miten kirja ohjaa oppijaa ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja mielipiteitään?
  • Miten kirja tukee/ohjaa oppijaa käyttämään kieltä kirjan ja luokkahuoneen ulkopuolella (esim. arjen tilanteet, median seuraaminen, opiskelu, työ, yhteiskunnallinen osallistuminen)?